Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 9: 2. mars: Langeskogen Kart: Langeskogen, 1:3000 / 5m ekv.
Geir har vært på vinterferie på Geilo, og det rykket naturlig nok godt i turfoten da han kom hjem igjen. Så i dag passet det svært så godt med en kort og grei tur i fint terreng. Været er helt nydelig for tiden, så alt ligger til rette for skikkelig fine turer. Langskogen er velbrukt, og her er det masse muligheter for gode runder. I dag gikk vi en variant der vi ikke har vært på aldri så mange år, og oppover Løvstien har ingen av oss gått før. Derved endte vi opp med nok en flott tur!
Bortover første haugen ved siden av P-plassen Ved siden av bueskytterbanen -- kollen der vi har vært mange ganger i gamle dager Samme kolle fra andre siden På vei opp Løvstien. Dette er "gamlestien" opp til slalåmbakken Løvstien -- positivt eller negativt? Matpause i svingen på vei opp Fra Løvstien -- bortover på oppsiden av kollen der vi har vært tidligere år. Og der var vi nesten nede på bueskytterbanen igjen
Tur 10: 6. mars: Stendafjellet Kart: Smøråsen, 1:4000 / 5m ekv.
En flott tur på en flott dag! Nydelig vintervær og gode forhold. Merkelig nok har vi aldri gått på kartmysartur i dette området, som jo er så fint å gå tur i, om enn der er mye bakker. Men vi har jo vært her mye i tidligere tider, og vet at terrenget er ryddig og reint, og egner seg veldig godt til tur eller løping. På den bakgrunnen var det skikkelig gøy å gå en runde som skulle være en gammel kjenning fra tidligere treningsrunder -- men det var så lenge siden sist vi var her at vi kjente lite eller ingenting igjen fra fordums tid. Men herlig var det okkesom!!
Tatt av fra veien og første sti innover terrenget Litt lengre oppover -- forbi liten hytte Vi er begynt på klatringen mot toppen Natursti langsmed åsen -- på toppen av bratte lien mot Fanavegen Videre innover natursti på gode stier Etter en litt usikker kryssing av terrenget ble vi glad da vi kom til skogsvegen! Og da passet det godt å finne bord og benk til matpause... Siste stykket ned -- og da havnet vi uforberedt på Osbanen...
Tur 11: 14. mars: Stendaskogen Kart: Stendskog, 1:4500 / 5m ekv.
Akkurat da vi trodde at våren var i anmarsj fikk vi en ny vinter -- 10-15 cm snø og 10-15 minusgrader. Så det fristet lite med utfart i skogen -- mye snø og kaldt…. Men etter en god ukes opphold og utsikt til bedring i været var det på tide å tenke på en kortreist og lett tur. Ut i terreng var lite aktuelt, men en tur rundt Storåsen langs veien virket som et svært så aktuelt alternativ. Og så viste det seg at vær og forhold ble mye bedre enn vi hadde sett for oss. Naturlig nok holdt vi oss på veiene (stiene så ikke ut til å være oppgått i det hele tatt), og akkurat denne runden har vi vel ikke gått før. Så alt i alt ble dette en svært så positiv turopplevelse..
Veien ut fra Stavollen -- i dag snødekt... Matpause ved bordet i bakken ned langs Storåsen Videre langs samme veien, vestsiden av Storåsen Fortsatt på veien rundt Storåsen, nå på sørsiden Ny kaffipause i veiskillet helt nord på Storåsen Utsikt fra pausestedet -- mot Skeisåsen Sørover veien -- ved en hovedsti opp mot Skeisåsen Tilbake ved treningsapparatene like ved parkeringsplassen
Tur 12: 20. mars: Arboretet Kart: Milde, 1:3800 / 5m ekv.
Nå må våren være på vei. Stort sett sol og fint vær -- en liten regnbyge gjorde ingenting… Veiene var fortsatt ganske isete, og terrenget var godt vått fortsatt. Men det var likevel klare tendenser til at vinteren er på vikende front, og turen og området vi gikk i var helt herlig. Ingen tvil om at der er mye flott terreng på Arboretet, og i dag hadde vi lagt traséen slik at vi virkelig fikk oppleve mye av det skikkelig fine… Så kartmysarlaget slår stadig til med flotte turopplevelser!
Gjennom terrenget mot Blondehuset. Flott område Veien opp mot Sandholna. Godt iset i dag. Vi har tatt av fra veien og følger stien over til neste vei. Nytt idyllisk og fint område Matpausen ble oppi myren i dag -- ingen benk her... Fortsetter på stien -- "litt" gjørmete noen steder Men så over til skikkelig fint terreng ned mot Mørkevatnet Informasjonstavlen på vei tilbake til P-plassen En ny liten kaffipause på veien tilbake
Tur 13: 1. april: Ervikane Strøno Kart: Ervikane Husefjell, 1:2500 / 5m ekv.
Overraskende nok kom det en ny kort periode med vinter og snø, og det fratok oss lysten på turer i skog og mark… Men så kom det varmere dager, og snøen tinte. I dag var det riktig så fint, så da “måtte” vi bare ut en tur. Riktignok ble det en ganske kort tur, men vær og skogen var bare helt topp i dag, så det ble veldig veldig bra. Og nå må vel etterhvert sommerværet være på vei på ordentlig…
Nedover veien fra P-plassen -- flott! Sø på veien -- bro over til idyllisk øy Samme øyen sett fra litt nærmere Ervikane Nyter matpause i finværet. Raste / grillplassen i Ervikane. Her tar vi pause! Skogen på siden av veien -- skikkelig idyllisk
Tur 14: 18. april: Brandsneset Kart: Hetlestraumen, 1:3200 / 2m ekv.
En periode med litt kaldt og vinterlig, Geir har slitt med hoften, og Øystein med knærne -- så derved har det blitt en liten pause i kartmysarturene. Men nå var det på høy tid å komme i gang igjen -- våren er på gang for fullt, og så lenge vi velger lett terreng og relativt korte turer skal ikke helsen være noe problem. Brandsneset er jo et flott turterreng, og været var helt topp. Så selv om vi holdt oss på gamle kjente stier fikk vi oss nok en fantastisk fin runde!
Inn første flaten etter skogsveien. Her inne var dagens første tur-o-post... Ny tur-o-post på kollen på vei mot neset vårt Matpause ute på neset der vi alltid må innom Utsikt fra neset -- hytte på en øy i Hetleflåtvatnet I dag lå vannet lavt og stille, og det gikk greit å gå rundt langs skrenten Langs straumen mot vårt faste matpause-sted Og der var vi på vårt faste pause-sted. Og der er så flott... Den utrolig idylliske skogen like ved pause-stedet.
Tur 15: 20. april: Sandane Hausdalen Kart: Sandane, 1:5000 / 2m ekv.
Fortsatt praktfullt vær og nydelige turforhold. Passet godt med en grei tur opp til Sandane gitt helsetilstand… Det var fortsatt snøsmelting, og passelig vannstand i elven. Det betyr at vi kom oss greit over, men ikke tørrskodd… Og så er jo dette et veldig fint turterreng, da.
Klar for tur med Hausdalshorgen i bakgrunnen Bro til fjells Oppover veien med utsyn mot Horgen Matpause på det "vanlige" stedet Stien nedover dalen videre fra pausested Siste elvekryssing før stien opp til veien Ny kaffipause etter siste elvekryssing Bratte fjellsider opp mot Svenningen-siden
Tur 16: 2. mai: Stendaskogen Kart: Stendskog, 1:4000 / 5m ekv.
Vi er fortsatt preget av suboptimal helse, så da passer det svært så godt at vi har fullgode turalternativer i nærområdet som heller ikke er så krevende. Stendaskogen er som vi vet så godt et flott turterreng, og akkurat dagens runde, opp på toppen av Skeisåsen har vi aldri gått før i kartmysarlag-regi, selv om runden er velkjent fra gammelt av. Uansett -- dette ble en litt “ny” og kjempeflott opplevelse!
Stien opp mot Skeisåsen, rett etter vi har gått av fra veien Videre oppover -- fin og lettgått sti... Varden på toppen av Skeisåsen Litt bratt ned fra Skeisåsen mot den nye vegen Tilbakeblikk på bakken vi gikk ned Kaffipause der vi krysset veien Veldig flott og idyllisk terreng innover neste åsen (Sauhaugen) En siste kaffipause på Storåsbrotet -- et standard pausested