Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 49: 20. nov: Korsneset Kart: Korsneset, 1:6000 / 5m ekv.
En litt annerledes tur. De fleste turene våre har gått på skogsvei / god sti / fint terreng, og planen var å følge en sti som vi trodde gikk opp på toppen på østsiden av veien. Det viste seg at den stien stoppet fort, og vi endte på et tråkk / utydelig sti med mer klatring enn planlagt. Men det gikk så bra så, og det er en god følelse etter at vi har mestret det. På første toppen gikk vi videre innover, og fant en veldig god sti som gikk omtrent der vi hadde planlagt traseen i utgangspunktet. Så alt i alt ble dette en flott tur -- årets første vinterdag med rundt fem kuldegrader og is / rim i skogen. Nok en suksess for kartmysarlaget!
Veien nordover rett etter parkeringsplassen Stien der vi tok av fra veien og bega oss opp i terrenget I prinsippet utydelig sti -- i praksis klatring i ulendt terreng Nesten oppe; og da passet det med matpause Myr i siste flaten før bakken ned Bratt ned bakken mot veien Tilbake nede på skogsveien som fører til P-plassen De store myrene like ved P-plassen badet i fin vintersol...
Tur 50: 23. nov: Rundt Joravatn Kart: Svartevatn, 1:7500 / 5m ekv.
Dette er jo verdens fineste turterreng -- i hvert fall i Fana. Her har vi hatt utallige flotte tur- og trenings-opplevelser gjennom årene, og den planlagte turen var identisk til en av Øysteins treningsrunder i gode gamle dager. Nå kuttet vi turen litt i forhold til den runden, men det var nok igjen til å gi oss en skikkelig deja vu-følelse av en god gammeldags Fanafjells-tur. Skikkelig vintervær, kuldegrader og klarvær, og myrene var hardfrosset så vi fløt oppå uten å synke nedi. Derved ble det også lett å fote seg i terrenget, så det ble relativt greit å gå. Alt i alt bare helt herlig!
Stien ut fra parkeringsplassen på Fanafjellet Vi er begynt på bakkene som fører opp mot Tirileitet Tirileitet ligger på toppen av haugen her Og her er vi fremme på Tirileitet -- fin plass for en matpause I myrene langsmed Hamretjørna Kartmysarlaget på jubileumstur -- årets tur nr. 50! Oppe i myren som er Noras favorittsted på Fanafjellet Dagens siste pause ved idylliske Joravatn
Tur 51: 28. nov: Hålandsdalen Kart: MapAnt, 1:4500 / 5m ekv.
Tur i Liv-Grete Skjelbreids bakgård -- vi parkerte faktisk like ved huset hennes. Dette er et område kartmysarlaget aldri har vært i før, men i gamle dager løp vi noen løp i ganske nærliggende terreng, så vi visste at dette var flott terreng -- både for o-løping og til tur. Store deler av turen var på sti / skogsvei, men midtre delen gikk i fint og vilt Hålandsdal-terreng. Været var ikke det aller beste -- småregn nesten hele tiden, men såpass lite at det plaget oss ikke i det hele tatt. Med greit nok vær og herlig terreng blir konklusjonen enda en flott tur for laget.
Ved starten av bakkene opp i høyere deler av turen Utsikt til høyre fra samme sted som forrige bilde. Lygrestjørna Utsikt mot samme vannet, høyere opp i terrenget Etter et parti i fint terreng passet det med matpause Etter å ha forsert litt røft terreng kom vi ned til god sti Toppen av samme stien -- utsikt mot start-området Langsmed myrene tilbake mot stien vi begynte på Mer av det samme. Runden er nesten fullført, og her er svært så fint
Tur 52: 1. des: Skage - Stend Kart: Skage, 1:4500 / 5m ekv. Stendskog 1:6000 / 5 m ekv.
Vi har vært omtrent overalt på denne turen før, men det var en helt ny og spennende opplevelse å gå fra det ene området til det andre. Vi vet at dette er helt herlig turterreng, og været var også fantastisk. Temperaturen har steget noen grader, så det var blitt ganske bløtt i myrene igjen, Derved koste vi oss naturlig nok noe enormt, og tar gjerne enda flere turer i disse områdene...
Sørover første stien langs Grimseidvannet. Idyllisk og fint Like før vien sto der et hus på kartet. Det var temmelig til nedfalls... Veien langs jordet helt i (andre) kanten av Stendaskogen Opp bakken fra jordet, og inn i Stendaskogen fra en uvanlig side På toppen av bakken var matpause-stedet som vi også har brukt på en tidligere tur Siste del gjennom skogen på Øysteins favorittsti her. Så grådig fint... Stendaskogens venner har heldigvis satt opp mange klopper ved vanskelige passeringssteder Tilbake på hestebanen der vi har hatt samling på mange løp.
Tur 53: 9. des: Knappenfjell Kart: MapAnt, 1:5000 / 5m ekv.
Sesongens første tur i skikkelig vintervær og føre. Men det var ganske lite snø, og så kaldt at alt var frosset, så derved ble det veldig lett å gå (om det var litt glatt noen steder). Vi har ikke vært her siden vi løp treningsløp her for svært så mange år siden. Det var et svært så fint turområde, med bl.a. mange bunkerser som nok ligger igjen her fra tyskerne bygde dem i løpet av krigen. Nå fikk vi oss en veldig fin kartmysarlag-tur, og legger gjerne veien tilbake hit i fremtiden.
Innover første flaten før vi begynte på stigningen til fjells På toppen av første bakken passet det godt med matpause. Utsikt mot Haakonsvern Over første toppen, og innover myrene mot neste... Starten på nedturen, ved stor bunkers / hus, sikkert fra krigen Inni bunkersen Bratt nedover bakkene -- ikke der vi hadde tenkt å gå, men der vi havnet... Siste pause ved masten i svingen på høyspentlinjen Utsikt mot vann med skøytebanen der turen startet
Tur 54: 27. des: Ulven - Varåsen Kart: Skarpåsen, 1:6000 / 2m ekv.
Vår etterhvert tradisjonelle romjulstur. Litt snø i terrenget, og litt snøvær underveis. Turen som sådan har vi jo gått et par ganger før, så vi visste hva vi hadde i vente. Men vær og føreforhold er dagsavhengig, så turer blir på den måten aldri helt like. I dag var det stedvis litt krevende, men alt i alt en fin juletidstur, og en svært så god måte å bruke en romjulsdag på! Og turen ble avsluttet med at Geir hentet bil med nymontert frontrute -- god utnytting av dagen.
Innover første veien lengs det som også heter Brandsneset Over første myren ved veien. Den var våt og der ble vi våt på beina... Ned mot roklubben ved Ulvenvatnet Broen over veien til Halhjem -- på vei til skolen På vei opp Varåsen -- gapahuken i øvre høyre hjørne Litt tungt opp i snøværet, men fin utsikt! Matpause i gapahuken -- slik vi pleier... Toppen av Varåsen