Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 7: 16. mars: Stendaskogen Kart: Stendskogen, 1:5000 / 5m ekv.
En tur på stier som vi har vandret mange ganger... Rett og slett fantastisk fin løype, og på en dag med nedbør holdt regnet seg vekke så lenge turen varte, så det ble en veldig fin tur.
Langs veien mot terrenget der den egentlige turen begynner Klar til å begi oss ut i terrenget God sti oppover langs kraftlinjen i starten Videre oppover samme stien -- veldig fin sti å gå på På toppen av stien første del -- litt mer rufsete terreng Stien opp på Storåsen tar av fra veien vi krysset. Her passet det med matpause På vei opp mot Storåsen etter matpausen Videre opp mot Storåsen Fin kultursti på toppen av Storåsen Videre langs samme stien -- veldig fint oppå her! Ned fra Storåsen og tilbake til hovedveien Veikrysset i nord, med den nye veien vest for Skeisåsen Mosjonsapparater like ved P-plassen Og der var vi (nesten) tilbake til bilen etter nok en flott tur
Tur 8: 8. april: Brandsneset Kart: Hetlestraumen, 1:3000 / 2m ekv.
Det ble en pause i turgåingen da Geir ble smittet av Korona. Han er fortsatt ikke helt frisk, men vi lengtet begge etter tur igjen, så dette ble en fin og kort tur som passet omstendighetene. Fint vær og terrenget viste seg fra sin beste side. Denne gangen var både Nora og Brego med på turen.
Oppover stien etter å ha forlatt skogsveien Litt lengre fremme på samme stien På vei ned mot straumen, der vi har pauset flere ganger Og der var vi nede ved rasteplassen. Fint der... Rast ved straumen / pollen Nora og Brego ved straumen På vei videre oppover langs straumen I skogen på vei tilbake mot skogsveien Enda litt lenger fremme på vei mot skogsveien Et blikk tilbake mot straumen, der vi kom fra Nora og Brego trener i skogen En liten pust i bakken der vi er tilbake på skogsveien Og så var det bare å følge skogsveien tilbake til bilen
Tur 9: 10. april: Prestegardskogen Kart: Prestegardskogen, 1:3500 / 5m ekv.
Turlysten er stor etter en lang pause. Men fortsatt vil vi satse på relativt lette turer i nærterreng. Og P-skogen er jo helt perfekt -- vi blir aldri lei av å gå i den fine skogen som Geir og de er så heldige å ha rett utenfor stuedøren. Og også i dag viste skogen seg fra sin aller beste side, selv om det var litt kaldt og blåste litt.
På veien nedforbi barnehagen mot selve skogen Inni den fine første skogen rett etter å ha forlatt veien Videre nordover i samme fine skogen Etter å ha krysset veien, på vei ned mot Spongo Nede ved elven, ved Spongo Ved nordligste punkt på ruten, der vi har konstatert mye stygg hogst på tidligere turer Sør for hogsten, fint turterreng Geir og Øystein ved buss-skuret på badeplassem Stien opp mot veien fra buss-skuret På vei opp mot veien -- en mye bruket postdetalj! Etter å ha lunsjet ved Knutabruen (som var drøyt skummel for Brego) tilbake i den fine skogen der vi startet En liten rast ved dissen nær slutten på turen
Tur 10: 12. april: Arboretet Kart: Milde, 1:4000 / 5m ekv.
Nå er vi begge blitt rimelig friske igjen, og vi er klar for en “normal” kartmysarlag-tur. Vårlig vær, litt sol, litt oppholdsvær, og mildere enn det har vært en stund. Veldig mye fint terreng, og derved fikk vi vi oss enda en gang en svært så fin tur.
På stien fra første veien over mot Grøneviken Blondehuset Matpause i Grøneviken På stien ("snarveien") etter veien opp fra Grøneviken Videre gjennom terrenget, samme sti Enda lenger fremme, samme sti Siste snarvei over til Mørkevatnet
Tur 11: 14. april: Fanafjell Kart: Svartevatn, 1:4000 / 5m ekv.
En fin tur i velkjent terreng. Været var nydelig og vårlig. Terrenget var tyngre enn ventet, så det endte med en noe kortere tur enn vi hadde planlagt. Men at vi ble litt sliten kan ikke få trekke ned for at vi fikk en flott tur.
Stien innover rett etter P-plassen Ute på hogstfeltet i enden av stien fra Fanasæter Samme hogstfelt Fortsatt samme hogstefelt, utsikt tilbake mot Fanafjellsvegen Siste lille skogen før den nye skogsveien Matpause på den fine stien inn mot Tirileite Geir og Øystein -- kartmysarlaget Tilbake på hogstfeltet -- stien mot Fanasæter
Tur 12: 16. april: Sandane Hausdal Kart: Sandane, 1:5000 / 2m ekv.
Det ble en tur på skogsvei, mest grunnet høy vannstand i elvene. Men det ble likevel en flott tur i flott vårvær, langs en rute som vi har gått noen ganger nå.
Starten på turen -- broen like ved parkeringsplassen Samme sted som forrige bilde -- nedover elven Opp langs veien, ved første kulpen Nora og Brego leker i kulpen Som forrige bilde Videre oppover veien fra samme sted Nesten oppe ved (vår) slutt på veien Tatt av fra veien, og innover fin sti (som vi har gått før og) Rasteplass ved elven -- der vi har rastet et par ganger før Øystein konstaterer at han har tatt med feil kart... Nora og Brego må også få seg en god matpause Nedover elven fra pause-plassen