Home Reservoir Simulation Research Model Railroading RPG Natur & kartmysarlag
Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 19: 9. juni: Hodnabø, Nordre Radøy Kart: Lommetjørna, 1:8200 / 5m ekv.          Haukåsen (1978) 1:7500 / 5m ekv.
Gjensyn med deler av terrenget som vi synfarte og tegnet i 1978. Husket terrenget som åpent, så hadde ventet det. Men hele turen (unntatt over jordene) gikk på god sti omgitt av relativt tett skog. Det var en fantastisk tur i en fantastisk rundløype (merket, stedvis natursti, med gode klopper, over bekker og myrer, så tydeligvis en lokal favoritt. Været var “nå er sommeren her”. Selv om jeg synfarte området i 1977-78 kunne jeg ikke huske at jeg noensinne har vært her før. Legger ved relevant utsnitt av kartet fra den gang for kuriositetens skyld.
2020 forside 2020 forside Sørøstover første segment av turen På høyde med Otertjørna ble stien merkbart bedre. Pur glede! Kaffipause rett før vi krysset jordene På vei over jordet. Som sagt, ca eneste stedet med litt utsikt. På enden av jordet, utsikt mot Mjåvatnet Lekkert o- og tur-terreng over åsen ved nordenden av Mjåvatnet Siste delen av turen gikk i helt annerledes skog, vakker og dyster Det var smått med stup i området. Denne ruvende formasjonen var skiltet som "Katedralen" Og like bortenfor, en fantastisk trollskog Og der var vi tilbake på Hodnabø idrettspark etter nok en ubeskrivelig flott tur.
Tur 20: 16. juni: Lysøen Kart: Lysøen, 1:7500 / 5m ekv.
Årets varmeste dag -- og en perfekt dag for å kombinere en tur på sjøen med en tur i skogen. Korona-tiltak gjorde at den vanlige båten fra Buena ikke går for tiden, så det var bare folk som hadde tilgang med egen båt som var på øyen (ikke så mange). Hele turen på gode stier / grusveger i nydelig vær. Herlig!!
Skipper på egen skute på vei inn sundet på innsiden av Strøno Strøno-broen -- godt innpakket under "evig" opprustning Lysevågen -- ankringspalss og start for fottur-delen Første del av turen på skogssti, seinere ble det grusveg "Tårnet" -- høyeste punkt på øyen, og et naturlig valg for kaffipause Utsikt fra toppen av tårnet, mot Lysetjernet og Lysevågen Langs "Strandpromenaden", sørover langs fjorden fra villaen Flott steintrapp i enden av strandpromenaden Lysevannet, siste pause før retur til båten Utsikt over Lysevannet mot Tårnet der vi var for en stund siden
Tur 21: 24. juni: Samnanger: Totræna Kart: Fitjavatn Aust (scan), 1:8000 / 5m ekv.
Ny årets varmeste dag -- kanskje litt i varmeste laget for en tur i skogen. Det var en fin tur, nydelig terreng og en fantastisk dag, men, men... Det skal innrømmes at det ble tungt, spesielt fra vannet og opp til hytten; ingen sti, høgt gras og myrlendt - det slet på kreftene. Men klart vi var storfornøyd med turen likevel. Fauna: Hoggorm, hjort, mange frosker og tusenvis klegg!
Utgangspunkt: Totræna skistadion. Flott anlegg, mye dugnad... Trøstig i vei langs lysløypen, som forøvrig var utvidet og lagt om i forhold til kartet Typisk terreng for dagen: Mye myr, og våt sti (der det var sti da) Slutt på stien -- fint Samnanger-terreng ned mot Fitjavatn Og der var vi nede ved vannet Idyllisk strand ved vannet -- ideelt sted for en kaffipause Godt gåen på vei opp lien, ingen stier her. Langt nede ser vi Fitjavatn, og i bakgrunnen fjellene ved Raudvatn der vi var for noen turer siden Hytten her var på turens høyeste punkt, og etter dette var det mer sti, og bortover / nedover-bakker -- godt mottatt!
Tur 22: 2. juli: Askvik - Drange Kart: Askvik-Drange, 1:7500 / 5m ekv.          Askvik-Drange MapAnt 1:7500 / 5m ekv.
Dette var en fin tur i nærområdet, Øystein hadde aldri vært her før. Men samtidig var det et eksperiment. MapAnt-prosjektet gjorde tilgjengelig sine kart over nesten hele Norge i starten av juli. Dette er o-kart som er laget ved programvare som henter ut info fra alle tilgjengelige kilder, og derved skal bli det beste som er mulig å lage uten å synfare. Så vi hadde med oss både Geirs tradisjonelt tegnete kart, og MapAnt sitt kart over samme området. Og vi ble imponert. Klart det manglet noen myrer og steiner og
Først sti, så mer villmark, men fant greit frem på kartene. Etter hvert brukte vi nesten bare MapAnt-kartet Kom inn på god sti mot Langavatnet. Fint terreng å gå tur i Langavatnet fra sørsiden En flott gapahuk med tilhørende grillplass og kanoer. Jeg fortsetter å bli imponert over innsatsen til Os turlag Grillplassen og Langavatnet. Kaffipause På vei tilbake kom regnet. Fortsatt imponert -- turlaget hadde lagt ut klopper over omtrent alle myrene Litt mer villmark / tettskog på slutten av turen.
Tur 23: 4. juli: Retur til Oksebåsen (Forstrøno) Kart: Oksebåsen revidert, 1:3000 / 5m ekv.
Det var en flott dag, og litt på sparket bestemte vi oss for at dagen var ideell for en båttur. Og Geir hadde et nytt eksperiment på gang: Det eksisterende Oksebåsen-kartet hadde han revidert ved å legge inn detaljer fra MapAnt-kartet. Nå var vi selvsagt spent på hvordan kvaliteten på dette var, så dagens utflukt ble mest en synfaringstur der vi sjekket hva MapAnt hadde funnet på...
Vel fremme -- samme ankringsplass som sist Denne gangen tok vi korteste vei opp til toppen, og kaffipause samme sted som sist Utsikt mot Sotra og Liatårnet der vi var for noen uker siden Etter pausen la vi ut på synfaring / kartsjekk. Som forrige tur fant vi ut at stup / skrenter stort sett var tegnet i største laget Denne flotte post-steinen var ikke tatt med -- egentlig ingen steiner (kommer nok i seinere utgaver). Men skogtegningen var bra / nyttig Myrer var også mangelvare -- selv ganske tydelige myrer som her var utelatt. Så synfareren har fortsatt en viktig rolle! Tilbake til den idylliske pollen der båten venter
Konklusjon som forrige tur: MapAnt er veldig bra, men det har fortsatt sine mangler. Kan nok brukes til løp, men best som grunnlag for synfaring (Kartet inkluderer noen oppdateringer gjort underveis.)
Tur 24: 9. juli: Tertnes - Åstveitskogen Kart: MapAnt utsnitt Tertnes, 1:7500 / 5m ekv.
Vårens siste kartmysarlagtur, denne gang på heimebøen til Bjørn Haukeland, som også var med på turen. Været var (som vanlig) flott, og terrenget egnet seg utmerket til turgåing -- type villmark, men aldri langt fra sivilisasjonen. Geir hadde tegnet inn en rute på skjønn, men visste at der var mye stier her -- Og det stemte: Vi fulgte linjen nesten 100% og gikk på sti hele veien -- det rett og slett aulte med stier i dette området, så det er tydeligvis veldig populært som turterreng.
Terrengvurdering tidlig på turen -- og Bjørn har oppdaget at han kunne laste ned kartet på mobilen. På fine stier i Åstveitskogen Første kontakt med Åstveitvatnet Vi konstaterer nok en gang at selv store tydelige steiner ikke kommer med på MapAnt-kartet. Kanskje om litt? Kaffipause på ytterste nes i Åstveitvatnet Skulle tro det var en del av golfbanen, men det  var det altså ikke. Dette, derimot, var golfbanen. Og der fikk vi ikke lov å sette føttene, så vi måtte gå rundt Det ble mye oppover tilbake mot veien, så det var godt med en ny kaffipause halvveis oppe. Ganske flott og tett skog her -- trolsk!
Tur 25: 30. juli: Tunhovd Kart: MapAnt utsnitt Tunhovd, 1:7500 / 5m ekv.
Det var i sommerferien - Øystein var på hytten på Geilo, og Geir i Bergen. Men begge hadde vi lyst på tur. Tunhovd-terrenget er “Norges fineste o-terreng” (ref. Morten Berglia), og kartmysarlaget har lenge snakket om en tur her. Så Geir slo til, satt seg i bobilen og fikk noen fine dager på Geilo, inkludert en kartmysartur i området rett vest for Langedrag. Den mest eksotiske og lengstreiste tur laget har hatt, og en av de fineste. Terrenget var så fint som ryktene tilsa, og vel verdt reisen.
Klar for tur. Geir og Turids nye bobil parkert like sør for krysset Tunhovd / Nesbyen / Rødberg Typisk bilde fra turen - Reinmose, småkupert, diffust. For et o-terreng, god løpbarhet og krevende Masse multer, men lite eller ingenting modent ennå Mer av det typiske terrenget. Men reinmosen var overraskende tung å gå i -- løsnet fra underlaget omtrent som slapsesnø På vei opp til vannet der vi skulle ha (første) kaffipause Idyllisk plass for en matbit med kaffi, men masse masse mygg Skogsvei tilbake -- vi var blitt sliten av å trakke i reinmosen! Hagslangen fant vi ut var for vann til elgen i vinter Ny idyllisk plass for en kaffipause til, før vi tråklet oss mellom vannene
sånn, og stupene var stort sett over- dimensjonerte. Men totalinntrykket var at dette var virkelig bra.  Synfaring er nok fortsatt nødvendig, men blir jo også mye lettere med et slikt grunnlag.
Tur 26: 9. aug: Storum i Os Kart: Storum, 1:7500 / 5m ekv.
En litt annerledes tur... Litt sti, men mest villmark. Det var gøy å måtte orientere nøyaktig for å finne frem -- ingen av oss hadde vært her før, så dette var skikkelig jomfruelig. Varierende terreng som fremgår av bildene, men dels tungt og vått og grapsete. Så det ble en kort og dels slitsom tur. Men gøy var det okkesom..!
Utganspunktet like ved den smale kanalen med Lepsøy på sørsiden Opp første bakken, på god og dels oppmurt sti. Dette må være en gammel ferdselsvei Tett skog, men fortsatt går vi på sti som skulle samme vei som vi Noen steder var det gammel granskog med god bunn ... Mens andre steder var det kamp mot tett underskog Etter en strabasiøs ferd ned et ustabilt og klissvått søkk kom vi ned til beitet der vi bestemte oss for kaffipause Så skulle vi gå dalen ved siden av veien, om det ikke så for grapsete ut. Sånn så det -- så det ble veien et stykke.