Home Reservoir Simulation Research Model Railroading RPG Natur & kartmysarlag
Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 33: 20. sept: Hordnes Kart: Stendskogen, 1:4500 / 5m ekv.
Vi bestemte oss for enda en tur i Stendaskogen, denne gang vest mot Grimseid, i nydelig høstvær. Akkurat her har vi ikke gått på en god stund, så det ble en litt annerledes opplevelse. Men Stendaskogen er jo bare helt fantastisk uansett, og vi måtte bare erkjenne at dette er helt fantastisk, og finere enn dette kan vi ikke ha det. Så vi er heldig som nyter dette livet, og setter utrolig stor pris på disse turene våre. Som flere ganger før endte det opp med en litt annerledes og lengre tur enn planlagt, men det er helt greit...
2022 forside 2022 forside Opp "Lemenstien 1" fra veien. Hvorfor heter den det? Opp mot toppen av Lemenstien, ved overgang til neste vei Etter å ha endt på en annen sti enn planlagt fant vi et fint sted for matpause Ned bratten ved overgangen mot Skinfloren Rusket terreng i bunn av dalen vi måtte krysse Oppe på andre siden av dalen vi krysset --- nærmer oss Skinfloren Ny kaffipause på Skinfloren Fra siste åsen -- blant de fineste områdene i denne skogen!
Tur 34: 27. sept: Bønes - Gullstølen Kart: Langeskogen, 1:3500 / 5m ekv.
Gullsteinen er jo Øystein sitt terreng fra gammelt av. Her har han hatt mange og gode opplevelser, og masse gode minner knyttet til skråliene. Ruten som vi tok i dag var ikke av de mest brukte fra gammelt av, men en flott trasé, og mye brukt av Geir da de bodde i området. Litt vått, men det holdt seg tørt og fint så lenge turen varte, slik at det ble en fin tur i dag og. Og selv om det er bratt og tungt, er det et flott turterreng -- fortsatt en favoritt! Alt i alt en suksess!
Starten på stien til fjells -- like ved bebyggelsen Litt høyere oppe på samme stien Oppoverbakken til fjells har startet Bakkene begynner å bli brattere... Opp det bratteste var det heldigvis laget broer Tilbakeblikk fra toppen av broen Vi har startet på den siste bratte kneiken En liten pause i bunn av siste bratte kneiken før stølen Og der var vi midtveis i siste kneiken før Gullstølen Toppen av bakken -- med Gullstølen i syne foran oss Endelig oppe på Gullstølen -- tid for matpause Ned igjen fra stølen -- vi valgte alternativ rute lengre til høyre Det var en del bratte partier ned denne ruten... Fra nedsiden av en av brattene vi har forsert Utsikt utover Bønes fra stien ned fra fjellet Nede på flaten -- fint og ryddig terreng siste biten
Tur 35: 29. sept: Røttingen Kart: Røttingen, 1:5500 / 5m ekv.
Røttingen er et av de mange områdene i Os som er helt fantastisk turterreng, så slik sett er det litt overraskende at vi ikke har hatt noen turer her i år. Men nå var det uansett på høy tid! Vi kunne ikke unngå å bruke steder der vi hadde vært før, men det gjør jo ingenting, Det er bare så herlig å gå her at det ble nok en stor opplevelse. Og jamen var vi ikke heldig med været denne gangen og... (P.S. For første gang på lenge var Øystein sjåfør, etter å ha fått tilbake førerkort etter lang tids fravær.)
Skogsveien fra INKA-anlegget ut mot sjøen. Barnehage har hengt opp perlefigurer. Opp stien etter skogsveien var slutt Opp bakken mot høyeste punkt på Røttingen Pause på øyens høyeste punkt Tilbake i lavlandet, på vei til Kobbevågen. Eventyrskog. Kobbevågen Dagens matpause i Kobbevågen. Vært der før... Retur over broen som forbinder de to delene av øyen. Der har vi også vært før...
Tur 36: 1. okt: Selbjørn - Kongskleivo Kart: Selbjørn, 1:4000 / 5m ekv.
Vi hadde lyst på en ny tur til Austevoll, og denne gangen hadde Geir et godt forslag om å reise til Selbjørn og gå “Kongskleivo”, stien opp til Selbjørns topp Kongsen, som er steinsatt med sherpatrapper hele veien. Og slik ble det. Det er litt spesielt å gå hele turen i trapper, og det ble litt slitsomt, men det var alt i alt en fantastisk flott tur -- ikke minst med flott utsikt underveis. Det kom litt, helt ubetydelig med regnbyger, men for det meste fint vær.
På veien opp til trappene. Starten på sherpatrappene Sherpatrapper -- sånn var det hele veien opp. Noen har gjort en kjempejobb. På topp av første bratten -- det blir litt "flatere" Matpause på vei oppover. Det var tungt, så godt med en pause nå. Pause når vi nærmer oss toppen. Nora og Brego er nesten framme Fremme på toppen -- Kongsen (185 moh). Utsikt over Austevoll På vei ned igjen. Utsikt over stien og Selbjørn
Tur 37: 3. okt: Prestegardskogen Kart: Prestegardskogen, 1:4250 / 5m ekv.
Lenge siden vi har vært på tur i P-skogen, så det var på høy tid igjen. P-skogen er jo et av de nydeligste områdene som fins, og samtidig Geirs eplehage. Derved lå alt til rette for en nydelig dag. Vi la turen litt høyere opp på øst- siden av elven enn vi har gjort tidligere, og fikk derved en fin og litt annerledes runde. Det var fint vær under turen, men det har nok regnet nylig, for strekningen langs elven var mye våtere enn den har vært tidligere. Men naturlig nok ble dette enda en fantastisk tur for kartmysarlaget.
Speiderhytte eller noe sånt i starten på første skogen Samme skog, litt lenger nord Vi nærmer oss veien ved Knutabru Oppe i myren der vi fant tur-o-post på en tidligere tur. Stien var sikkert en hovedferdselsåre før veien lengre til høyre kom. Fint! Matpause på grillplassen på nedsiden av Knutabru Sørover langs Oselven -- Litt vått og grapsete. Ny matpause ved gapahuken der vi har vært før...
Tur 38: 8. okt: Brandsneset Kart: Hetlestraumen, 1:3200 / 2m ekv.
En relativt kort tur i et favoritt-område. Nærmiljø og svært så fint og typisk Os-terreng. Og dette var jo også åsted for aller første kartmysarlag-tur, med matpause samme sted som i dag. Været under turen var fint, men det har nok regnet mye i det siste, for terrenget var vått, og vannstanden i Hetleflåten og elven temmelig høy. Det er jo bare så herlig å gå tur i dette terrenget, så det kunne ikke annet enn bli en ny suksess-tur for kartmysarlaget...
Den idylliske flaten ved vannet der vi tok av fra hovedstien Vi nærmer oss neset med det spesielle treet -- her er vi alltid på Brandsneset-turer Tilbake langs Hetleflåtvannet -- vannstanden var høy! Rundt her har vi gått ved andre anledninger, men ikke i dag! Skogen ned mot elven, der vi skal pause. Fineste området i dette terrenget! Den idylliske plassen ved elven der vi "alltid" har matpause -- også i dag. Opp bakken etter matpausen -- skal opp på toppen av ryggen til stien Ned fra ryggen, tilbake mot hovedstien
Tur 39: 11. okt: Anekletten, Toftøy Kart: Anekletten, 1:6600 / 5m ekv.
Forrige forsøk på tur til Anekletten gikk ikke så bra, så det var høyt på ønskelisten å gjennomføre denne turen med større suksess enn i 2020. Og det gikk veldig bra -- en flott tur på alle måter. Svært så heldig med været -- det regnet da vi satt i bilen både til og fra turen, men selve turen ble gjennomført i oppholdsvær til og med med gløtt av sol innimellom. Litt vått i terrenget, men alt i alt veldig bra -- og vi var enig om at det var svært så fint turterreng! Men det burde nok vært synfart inn ganske mange store myrer på kartet...
Oppover første flaten. Utsikt mot Orrdalsvatnet Som omtrent overalt har det blitt satt opp broer og trapper som hjelp Siste flatene før siste bakkene opp Og der har vi Anekletten rett foran oss Utsikt fra Aneklatten mot butikken der vi parkerte Ned fra toppen gjennom fin skog Vel nede i skogen var det mindre vind, og på tide med matpause Over de siste myrene før vi kom ned i hyttefeltet
Tur 40: 18. okt: Bjånes Innhenting av tur-O-poster Kart: Bjånes, 1:3750 / 5m ekv.
En runde for å hente inn tur-O-postene som Geir hadde utplassert tidligere i sesongen. En kort og lett tur for kartmysarlaget, og i fint terreng og fint vær. Så som sedvanlig fikk vi oss en flott tur, samtidig som vi gjorde en nyttig jobb... Litt ruskig til steinen som vi tok som siste post, men det tåler vi godt. (ingen bilder)