Home Reservoir Simulation Research Model Railroading RPG Natur & kartmysarlag
Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 25: 20. juni: Hattvik - Bjånes Kart: Hattvik - Moldaneset, 1:6000 / 5m ekv.
Enda en fantastisk tur i herlig vær. Vi har vært her før (ikke Nora, som syns det var flott her!), men denne traseen tåler godt å bli brukt flere ganger. Det er virkelig noen fine stier rundt her!
2022 forside 2022 forside Over jordet ved P-plassen nesten ute ved Hattvik Oppover stien på vei over første åsen Og litt lengre oppe på samme stien Huggulf lå og solte seg på stien. Men det var ikke mye liv i den Tilbake langs stien som fulgte vannet. Dårligere, men gøyere sti Litt lenger fremme på samme stien Geir har satt ut Os sine tur-O-poster i dette terrenget. Vi passerte noen Etter matpause valgte vi å ta korteste vei tilbake til P-plassen. Den fine turen hadde i grunnen vært lang nok...
Tur 26: 7. juli: Rundt Mildevatnet Kart: Arboretet, 1:5000 / 5m ekv.
Vi går virkelig mange fine turer mens vi holder oss i nærområdet. Dette var nok en slik tur -- ikke så langt å reise til Arboretet, men det vi fikk en herlig tur på stien rundt vannet, og det er veldig lenge siden vi var her sist, om enn det var et mye bruket område i junior / tidlig senior-tid. Det regnet på vei ut i bilen, men selve turen fikk vi i fint vær!
Utgangspunktet var parkeringen til nye botaniske hagen. Mye fint å se her! Etter en strekning på asfaltvei bar det ut på stien rundt vannet Det har regnet de siste dagene, så det var mye vått i terrenget Men det var også mange partier med fin og idyllisk sti Matpausen er fortsatt blant dagens høydepunkt! Etter pausen var det opp i lendet og røffere terreng Nedi bukten der vi snudde -- Her er det idyllisk! På gode stier og klopper tilbake mot veien
Tur 27: 15. juli: Markane Kart: Tverrfjellet, 1:10000 / 5m ekv.
Natur og kartmysarlaget har lenge hatt et ønske om en tur til Markane og retur til lang-NM-terrenget fra 1975, der Geir og Gunnar var med på synfaring og Øystein stod for tegningen. Alt organisert av og i samarbeid med Bakken og Helgesen. Terrenget er noe av det fineste vi har i landet, og vi har vært tilbake på treningsturer flere ganger siden, men nå er det lenge siden sist vi var her -- alle momenter som talte for et nytt besøk her. Vi fikk med oss Gunnar, og kombinerte besøket med deltakelse i Fjord-O 2022 -- en virkelig vellykket utflukt! Turen holdt vi på skiløyper med utgangspunkt i skianlegget på Ullsheim, så vi fikk ikke gjenoppleve selve terrenget. Men vi så det jo, og kunne erindre hvordan det var her. Herlig!
Utgangspunktet var skistadion Ullsheim, som er ny siden NM gikk her Turen holdt seg på skiløypene som dels var asfalterte veier Gjengen samlet i sølete vei på toppen Og videre innover terrenget langs skiløypen Vi traff en gjeng som drev med utbedring av løypene. Selvsagt kjenninger av Gunnar... (Utvidet) kartmysarlag på ett av dagens høydepunkter Holesæter, som var målet for dagens tur Oversikt over øvre del av Markane-terrenget, fra sæteren
Tur 28: 23. aug: Smøråsen Kart: Smøråsen, 1:5000 / 5m ekv.
Etter en aktiv ferie (Øystein på Geilo og hurtigruten, Geir på nordkalott-tur) passet det godt med en litt grei tur i nærområdet. Smøråsen har vi faktisk ikke brukt før, selv om det er vårt nærmeste terreng, og veldig fint. Så det ble en helt praktfull tur i strålende sensommervær
Vannbehandlingsanlegg rett opp for P-plassen Sti fra vannbehandlingsanlegget over mot Bjørnevatn Ved jordet -- broen over elven på vei til militærveien Vallekoen Krysset der vi tok av mot ytrestien Og da vi kom til ytrestien var det på tide med matpause Gjennom skogen på vei tilbake til militærvegen var det veldig fint Idyllisk pause tilbake på militærveien ovenfor vannet
Tur 29: 30. aug: Skageskogen Kart: Skage, 1:4000 / 5m ekv.
Store deler av denne turen var identisk med tur 25 / 2019. Men det er et flott terreng, som tåler godt å bli brukt flere ganger. Været var helt praktfullt, som det har pleid å være på årets turer... Så atter en gang fikk kartmysarlaget seg en flott tur i herlig terreng og omgivelser.
Litt sølete innover første stien sørover fra p-plassen Mye fin og idyllisk skog i Skageterrenget Mer fin og idylisk skog Nesten på veien -- fin plass for en matpause Utsikt mot veien opp igjen til øvre nivå Stien fra veien opp mot siste åsen På toppen av siste åsen -- fineste partiet i dette terrenget! Siste jordet før vi er tilbake til bilen
Tur 30: 4. sept: Rødlien Kart: Rødlien, 1:8500 / 5m ekv.
Rødlien er et flott sted å gå tur, og denne gangen hadde vi lyst til å gå på andre siden av terrenget i forhold til forrige tur. Planen var å gå helt til Rødli-hytten, men det viste seg etter hvert at det var helt urealistisk. Selv med avkortingen vi gjorde ble det en tur på 3 1/2 time, så det var rikelig langt nok. Stien over åsen på første del av turen var ganske dårlig, men det var likevel en kjempefin runde, som alle syns ble kjempefin. Og været var helt utrolig til å være september -- godt over 20 grader og sol.
Brego tar seg et bad i første vannet vi kom til (Hauglandsvatnet?) På vei opp første lien etter hovedstien Nesten oppe den første lien Og der var vi oppe på flaten, der ved masten Dagens første matpause for å markere at vi var ferdig med det grøvste Vi har bestemt oss for å kutte, og tar ned mot vannet. Nora havnet på egen rute... Tilbake på hovedstien -- slitne og måtte feires med ny matpause Ulvvatnet med Horgen i bakgrunnen -- flott!
Tur 31: 6. sept: Lepsøy Kart: Lepsøy, 1:4500 / 5m ekv.
Merkelig nok har vi ikke gått tur på Lepsøy i år. Dette er jo bare et av de fineste turterrengene i området, så det var på høy tid at vi fant tilbake hit. Geir fikk i oppgave å lage en rute som var forskjellig fra turer vi har gått før, og det klarte han med glans! Nora var helt enig i at dette bare er et helt fantastisk turterreng, og med attpåtil nydelig høstvær ble dette en kjempefin tur.
Turen startet ut med litt fjellklatring langs bukten Og snart var vi inne i den idylliske Lepsøy-skogen... Mer idyllisk skog... Matpausen var på samme sted som vi har brukt før En litt annen runde tilbake etter pausen. Men like fint terreng Opp på toppen, og mer idyll... Litt mer rufsete skog, men fortsatt bare idyll Tilbake på P-plassen, som nå er stengt for folk flest. Veien i bakgrunnen
Tur 32: 11. sept: Samnanger mot Raudvatn Kart: Fitjavatn Vest, 1:10000 / 5m ekv.
(Kartet er det samme som tur 14 / 2020, men denne gangen gikk vi bare halvveis.) Vi hadde lyst til å gå turen mot Raudvatn om igjen, og denne gangen var Turid og Nora med. Det er flott terreng, og flott vær, og alle stortrivdes. Men formen til Geir og Øystein var litt dårligere enn ønsket, så vi reduserte turen til omlag halvveis opp til vannet.
Oppover første del, langs kjerreveien Vi har tatt inn på stien ovenfor kjerreveien Oppe på toppen av første moten, og tid for en liten hvil Pause på første benk, med utsikt over Samnanger Fin og god sti videre oppover Her er vi så langt som vi gikk før vi snudde På vei ned igjen -- langs store myrer Tilbake til benken, og god utsikt...