Home Reservoir Simulation Research Model Railroading RPG Natur & kartmysarlag
Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 19: 8. mai: Kanadaskogen Kart: Kanadaskogen, 1:5000 / 5m ekv.
Det er lenge siden vi har vært på løp eller tur i Kanadskogen. I dag gikk vi opp fra Løvåsen, et utgangspunkt vi ikke har brukt før. Været var nydelig, og terrenget var tørt og fint å gå i. Det var bra tungt opp første delen, men Kanadaskogen viste seg som flott turterreng, mye bedre enn minnene fra o-løpene!
2022 forside 2022 forside Rett opp i terrenget fra veien på toppen av Løvåsen Oppover stien går det... Og videre til fjells på gode stier Oppe ved første myren. Her var det post på bedriftsløp forleden Etter hvert ble det bratt, og da var hjelpen god å ha... Snart oppe første lange kneiken. Det var bratt, men stien var god og terrenget fint Pause på toppen av det bratteste partiet -- fin utsikt Vi fortsetter klatringen mot toppen Dagens første mål: Kjempestein der vi hadde bestemt oss for matpause. Og der var det jamen en svart stolpe... Over haugen og ned mot litt mer realt terreng før nedstigingen Toppen av siste bakken ned igjen mot Løvåsen Bratt ned det siste partiet Mer bratt og ulendt -- dels vanskelig forserbart Men nå er vi så godt som nede Der er vi ved høyblokkene i Løvåsen igjen
Tur 20: 22. mai: Alvøen Kart: Alvøen, 1:4500 / 5m ekv.
Kartmysarlaget har ikke gått tur i Alvøen-terrenget før, men vi har begge løpt løp/trening her. Siden sist vi var her har det kommet mange nye stier / veier, og området er i det hele tatt blitt mye mer tilrettelagt for turgåing. Midt i en periode med varierende og dels dårlig vær, fikk vi oss en fantastisk tur i perfekt turvær. Dels litt strevsomme og utfordrende stier, men alt i alt en svært så fin runde.
Idtrettsparken i Alvøen -- samling på pokalløp forleden Første bakken opp etter at vi forlot veien Og videre opp samme bakken litt lengre fremme Over haugen og ned til Storavatnet Vi fortsetter på stien langs Storavatnet Idyll langs Storavatnet Fremdeles går vi langs Storavatnet, snart ved der vi skal ta over Ved demningen i enden av vannet fant vi ut at det var perfekt med matpause Stien etter pausen -- ned mot Gullaksdalen Gullaksdalen -- gammelt kultursted og fint laget til På vei opp fra Gullaksdalen, langs gammel steinmur Myren på toppen av bakken. Her kunne vi ha kommet ned hvis vi hadde valgt litt annerledes "Snarvei" på slutten av veien tilbake. Litt tøffere og mye koseligere Slutten av snarveien -- tilbake ved grusveien Fint sted for dagens siste pause -- og her var det post på pokal-løpet forleden
Tur 21: 25. mai: Hordnes Kart: Stendskogen, 1:5000 / 5m ekv.
Årets fjerde tur til Stendaskog-terrenget. Men dette terrenget blir ikke oppbrukt -- i dag klarte vi å gå en runde som var ganske forskjellig fra det vi har gjort før . Det tåler å gjentas: der er bare så mange gode stier og fine idyller i denne skogen. Så vi fikk en flott opplevelse uten å føle at vi tråkket i gamle spor, utrolig nok.
Bortover første stien hadde vi nesten men ikke helt gått før... Det hadde regnet de siste dagene, så terrenget var langt fra tørt Stien over mot den vestligste delen av skogen Østover gjennom litt rufsete terreng rett før matpause Matpause ved sti opp til Skeisåsen Vedskjulet ved slutten av stien fra P-plassen på Hordnes Fra den fine og idylliske stien fra veien ved P-plassen Mer fra samme skog, nærmere veien
Tur 22: 29. mai: Huftarøy -- Loddo Kart: Huftarøy, 1:7500 / 5m ekv.
Det har vært mange turer i nærområder i år. Men nå var vi begge motivert for å dra litt lengre vekk, og et godt forslag var Austevoll. Geir har laget kart over Huftarøy, som vi begge løp på på 70-tallet, men knapt har vært siden da. Vi valgte å legge turen til øyas høyeste punkt, Loddo. En bra tur, 250 m stigning og totalt 3 timer. Denne gangen sipregnet det nesten hele turen, men det gjorde i grunnen ingenting. Terrenget i høyden var overrraskende fint, så det ble nok en svært så vellykket tur.
Start langs god kjerrevei -- like ved parkeringsplassen Ikke lenge etter gikk det over til god sti -- minst like greit det! Og snart begynte stigningen På toppen av første bakken var det lov å ta en liten kvil Etterhvert kom vi til den lange bakken mot toppen Det nærmer seg toppen, og terrenget endrer karakter, ikke typisk kyst-terreng Fint terreng, og gode plankebroer på alle våte steder Mer fint terreng, nå er vi omtrent på toppen, ved vannet Vi fortsetter å kose oss i flott turterreng, nesten oppe! Og der var vi på toppen -- tårnet på Loddo. Tid for matpause Fine treformasjoner på Loddo-toppen Det var styggbratt ned igjen, men "noen" har laget trapper alle de tøffe stedene -- heldigvis for det Mer gode trapper som fjernet alle faremomenter Fin utsikt over Austevoll på vei nedover En av de siste trappene før vi var nede det bratteste Og det var siste trappen før vi kunne følge veien tilbake til P-plass
Tur 23: 8. juni: Stendaskogen Kart: Stendskogen, 1:5500 / 5m ekv.
Ny tur til Stendaskog-terrenget. Selv om vi nå har gått her mye har vi trakket lite i brukte spor. Som sagt tidligere, Stenda- skogen blir aldri oppbrukt -- her er stadig nye fine idyller som gjør turen spennende og gøy, og vi føler sjelden / aldri at dette blir omatt ting fra før. Denne gangen var det mye realt terreng utenom sti, noe som bare gjorde det enda gøyere. Vi greide til og med å legge inn en bomtur -- den sløyfen sørover med retur samme vei var ikke som planlagt. Været var helt nydelig -- varmeste dagen så lengt i vår, og sola ho skein så varmt og fint!
Gjennom reint terreng helt i starten -- her hadde vi favoritt-treningsturer Fin Stendaskog -- fortsatt på første åsen, før vi gikk feil På fine stier, men ikke der vi hadde planlagt å gå... På vei opp mot Storåsen -- gapahuk rett før vi tok lunsj Matpause, flott sti opp mot Storåsen Samme stien opp mot Storåsen -- utsikt fra lunsjstedet Toppen av Storåsen -- der er bare så fint! Fin sti over toppen av Storåsen
Tur 24: 12. juni: Totræna Kart: Fitjavatn Aust, 1:9000 / 5m ekv.
Vi kombinerte dagens tur med Kompisstafetten, der både Fana og Os stilte lag (men ikke noen av oss). Det var skikkelig regnvær -- pøste ned hele tiden, og terrenget var ordentlig vått. Men det greide ikke å dra ned vår gode følelse på tur. Vi fulgte stort sett lysløpyper, som for det meste ikke var med på kartet. Etter matpausen gikk det litt på styr -- på en eller annen måte kom Nora og Øystein fra Geir, og etter å ha leitet etter hverandre en stund endte vi opp med å finne veien    tilbake hver for oss. (Ca slik det er tegnet inn...)
Fra samlingsplassen på Totræna skistadion I lysløypen ovenfor skistadion Sikkert en nybegynnerpost... Godt kledd i regnværet Ja, det var vått i terrenget... Mer myr og lysløype Utsiktspunkt og en slags hytte. Men der skulle ikke vi. Det var bygd godt opp med klopper hele veien Selv om det regnet godt så måtte vi unne oss en trivelig lunsjpause. Her har vi mistet kontrollen på hvor vi er, men vi fant jo en post Tilbake på samlingsplassen. Godt fornøyd, og der traff vi Geir igjen og!