Home Reservoir Simulation Research Model Railroading RPG Natur & kartmysarlag
Geir og Øysteins natur & kartmysarlag
Klikk på bildene for full størrelse
Tur 13: 18. april: Strøno, rundt Husefjell Kart: Ervikane Husefjell, 1:6000 / 2m ekv.
En fantastisk tur på så mange måter. Nå var det nesten så sommeren var på vei! Første tur uten genser og lue, 15 - 20 grader og stålende sol. Og vi hevet nivået betraktelig -- nesten tre timers tur inkludert pauser. Det var utrolig fint, spesielt stien gjennom skogen på sørvest-siden av Husefjellet var minneverdig. Men alt i alt rett og slett helt herlig -- og ikke minst deilig å kjenne at jeg greide meg fint i dels krevende terreng.
2022 forside 2022 forside På veien fra P-plassen mot Ervikane Nesten fremme ved rasteplassen i Ervikane Samme sted som forrige bilde, litt annen utsikt Langs stien oppover lien etter å ha forlatt Ervikane Videre oppover samme stien Fortsatt på samme stien Vi er kommet opp på veien, og fant matpause-stedet vårt fra forrige tur... Like etter pause-stedet går stien innover mot Husefjell, som vi ser baki der På vei bortover den utrolig idylliske stien langs Husefjellet Videre bortover samme fine stien Enda videre bortover samme stien Troll-tre Nede på veien etter etappen i lien Ti tusen millioner frosk... Tilbake på stien ned mot Ervikane igjen Mot slutten av en utrolig fin tur -- tilbake i Ervikane
Tur 14: 21. april: Lysløypen Totland Kart: Totland Solbakkefjell, 1:5000 / 5m ekv.
Sommeren er kommet til kartmysarlaget. Varmt og fint, en deilig og ikke så veldig lang tur rundt lysløypen. Med perfekte ytre betingelser er det klart at dette ble enda en topptur for oss. Under matpausen filosoferte vi over at jammen var vi heldig som satte så stor pris på disse turene -- fantastiske betingelser og forhold!
Fra starten -- skianlegget, som har endret seg drygt siden sist vi var der Utsikt fra skistadion retning Fanahytten Skrålien nedenfor lysløypen. Her gikk vel NM-sprinten i '95 Langsmed lysløypen. Fortsatt spor av snø Matpause i enden av lysløypen, med utsikt ned mot Gymmeland Utsikt fra lysløypen mot Solbakkefjell På vei tilbake -- utsikt mot Horgen På slutten av turen stakk vi innom Fanahytten. Der var gubbelaget på dugnad. Kjekt møte
Tur 15: 24. april: Rødlien Kart: Rødlien, 1:6000 / 5m ekv.
Enda en varm og fin tur. Nora bemerket at hun hadde ikke vært klar over hvor fine turer i så flott terreng vi i kartmysarlaget har hatt. Og Geir og Øystein er fortsatt enig i at vi har det fantastisk fint, dette er faktisk livet! Men så var det også herlig terreng å vandre en kartmysarlagtur i -- det er det jo egentlig alltid, men i hvertfall satte vi tilbørlig pris på det i dag.
Fra starten, utsikt ned mot første vannet Mange fine broer vitnet om stor aktivitet i området Utsikt tilbake langs første vannet. Horgen i bakgrunnen Innover stien mot Ulvvatnet Videre samme sti Langsmed nordsiden av Ulvvatnet Samme sted, en annen retning Vi har tatt av fra hovedstien og på vei på østsiden av Ulvvatnet Gjennom terrenget langs Ulvvatnet -- fint! På tiden med en matpause -- tydeligvis brukt før av andre Ulvvatnet fra spiseplassen vår Videre bortover langs vannet etter pausen Og enda videre... Tilbake på stien langs vestsiden av Ulvvatnet, nordover Krysser bekken ut fra nordlige vannet -- snart slutt på herlig tur...
Tur 16: 27. april: Munkebotn Kart: MapAnt, 1:5000 / 5m ekv.
Det er sikkert 15-20 år siden sist vi var i Munkebotn, så bare av den grunn var det utrolig kjekt. Vi har jo vært her mange ganger på løp eller trening, men det er såpass lenge siden at vi husket omtrent ingenting igjen. Terrenget i seg selv vekket likevel minner, og enkelte steder og kraftlinjen og sånn husker vi jo fra gammelt. Alt i alt et kjekt gjensyn og flott turterreng
Stiene var ikke med på MapAnt-kartet, så vi tilpasset turen etter de. På vei opp første stien langs kraftlinjen Oppe på første utkikkspunkt Ved det lille tjernet -- da visste vi i hvert fall hvor vi var... Nedover rabbene går det.. Og videre bortover, på høyre siden av kraftlinjen Litt på raus -- rundt åsen langs lien ved kraftlinjen Det var bratt og ulendt ned Mer bratt lende... Vi er kommet oss ned bratten og fremme ved utsikt mot Garpetjern Hytte ved Garpetjern -- perfekt sted for matpause! Garpetjern -- her har det vært samling på mangt et treningsløp, og åsted for masse gode minner Matpause i fine omgivelser "Snarvei" langs sti i stedet for langs veien En liten pause nær toppen, med utsikt over byn Vi nærmer oss toppen -- og slutten på turen Tilbake ved vanntanken vi gikk forbi helt i starten. Bare bakken ned til bilen igjen
Tur 17: 1. mai: Gåssand Kart: Gåssand, 1:7000 / 5m ekv.
Gåssand-terrenget har vi ikke vært i på kanskje 30 år. O-messig husker vi dette som tungt og vanskelig fremkommelig terreng. Men som turterreng fungerte det veldig bra. Det var bratte bakker opp og bratte bakker ned, dels tørrlagte bekkefar med masse rullestein og grønske -- så for Øystein med fortsatt dårligere balanse enn optimalt ble dette en utfordring. Desto større glede over at det gikk svært så bra -- 3 1/2 times tur med store utfordringer -- og suksessfull gjennomføring tilsier at det går rett vei!
Oppover langs historisk rørgate -- heldigvis med god sti langsmed En pust i bakken når det nærmest seg toppen -- dittane var tungt! Demningen i Krokvatnet på toppen av rørgaten Nora og Brego har krysset demningen Krokvatnet Og Geir er klar for å krysse demningen Opp bakken etter Krokvatn. Her tydeligvis en hvileplass for hjorten På toppen og klar for en bratt og ulend nedstigning I bunn av bakken fant vi en idyllisk setervoll. Det viste seg at vi har løpt over her på løp i vår ungdom Flott sted for matpausen vår Seter og vann Rufsete ned langs bekken etter setervollen Videre nedover krevende lende Men så ble det bedre og lettere å fote seg Vi har kommet ned til stien -- herfra er det bare sjarmøretappe inn! Så fin var stien / skogsveien på siste del av runden
Tur 18: 4. mai: Bedriftsløp Stendaskogen Kart: Stendskogen, 1:4500 / 5m ekv.
Vi bestemte oss for å forsøke å bli med på bedriftsløp i Stendaskogen. C-løypen og helt useriøst. Selvsagt gikk vi gjennom løypen -- 1,9 km på 47 min. Men det var veldig gøy -- første gang i en løype på aldri så mange år. Og selv om vi tok det rolig ble jeg godt sliten. Frister til gjentakelse! (ingen bilder)