Klikk på bildene for
å se i full størrelse
Skjæring langs Nesttun stasjon. Jeg fotograferte hele skjæringen, skalerte og skrev ut
bildene i 1:87, og gikk så på leiting etter steiner som hadde “rette utseende”. De steinene
som lignet skjæringen “godt nok” laget jeg støpeformer av (Woodland scenics latex rubber)
og støpte så delene til skjæringen i gips. Maling av gips er beskrevet i steinbrobygge.
Undergang Nesttunveien til plattformen. Dette var en mye brukt snarvei i mesteparten
av Nesttun stasjons levetid. Etter at stasjonen ble nedlagt i 1965 forfalt bygningene, og
undergangen ble brukt til mer tvilsomme aktiviteter. Den ble etter en tid stengt ved å fylle
den med stein. På begynnelsen av 2000-tallet fremstod den som til venstre, fortsatt i god
stand, og utgangspunkt for modellen til høyre, der steinene i muren er forsøkt skåret ut så
likt forbildet som mulig. For teknikken brukt, se steinbrobygge. Da bybanen ble forlenget
forbi Nesttun ble hele området revet -- vandalisert...
Jernbanebro over Stasjonsvegen. Denne ble bygd i forbindelse med Vossebanens
omlegging fra smalspor til normalspor i 1904, og broen ble revet i 2003. Heldigvis fikk jeg
tatt bilder av den før dette. Broen er bygd av H-bjelker og plater i styren.
Muren ved Jacob Kjødesvei (mellom Hop og Fjøsanger). Denne har jeg ikke greid å finne
ut av -- hvilken funksjon den hadde, og om den i det hele tatt hadde noe med jernbanen å
gjøre. Men den er bare så utrolig fin at jeg måtte lage modell av den. Modellen er helt
prototyp, i betydningen at søylene (støpt i gips etter å ha laget en mal i plast) holder oppe
hele konstruksjonen. Ellers samme teknikker som beskrevet i steinbrobygge.
Langs Grimevatnet. Strekningen mellom Heldals-tunnelene og Bratlands-tunnelen er
modellert på toppen av en “helix”, mesteparten typisk for området, og med innslag av
forbiletro detaljer, som eksempelvis en av forstøtningsmurene ned mot vannet, som på
bildene.
Rasoverbygg ved Sørfjorden. Overbygget står ennå, like vest for Vaksdal. Dette er
egentlig utenfor interesseområdet Kronstad-Bratland, men det passet med en strekning,
udefinert “øst for Bratland”. Og overbygget var også av typen “så fint at det måtte lages
modell av.” Forbilde-bildet: Overbygget under bygging i første del av 1900-tallet.
Modelljernbane -- Eksempler Landskap: Forbilde og Modell